äntligen klar!

äntligen är min hemska SO-uppsats färdig!
har kämpat som ett djur med den, ni anar inte hur mycket information man behövde för den här lilla texten...

Jag anlände efter över en dags flygresa till Santiagos flygplats ”El Bosque.” Dock stannade jag inte länge på själva flygplatsen, utan var bara där för att byta till ett plan som gick till staden Concepcion som ligger i södra Chile. Där skulle en liten del av min släkt möta upp mig och där i närheten låg Tomé – byn där jag skulle bo, som låg precis vid havet. Väl på det andra planet kunde jag knappt bärga mig, det var längesedan jag hade träffat min chilenska släkt. När vi senare träffades syntes det att vi hade saknat varandra – det var många kramar och kindpussar, och de pratade så snabbt och ivrigt att jag hade svårt att förstå vad de sa.

När jag kom fram till Tomé så stack jag och min farbror, som är fiskare, direkt ut med båten för att fiska. I södra Chile är de flesta fiskare, och min familj var inget undantag. Jag äter egentligen inte fisk, men eftersom fisk är huvudrätten i de flesta chilenska rätter, så tänkte jag ändå försöka äta det.

Det hela slutade med att vi kom hem  med  några få fiskar och en blöt Clau.

En annan rolig händelse var när jag och min kusin Tamara gick vilse i bergen. Vi hade varit och badat i Bio Bio, som är en av Chiles största floder. Vi kom hem efter 3 timmars irrande i bergen, men jag ser bak på det som ett äventyr.

Den person som jag gjorde mest med var Tamara. Det var med henne jag till exempel åkte in till den stora staden Concepcion. Väl i Concepcion så shoppade vi på Ripleys, ett gigantiskt shoppingcentrum där jag spenderade kring 40,000 pesos. Köpte en vit alpacka halsduk, som är ett av de typiska chilenska plaggen, och massa andra plagg för runt bara 200 svenska kronor. Vi åt sedan buffe på en typisk chilensk restaurang, Club de Toros, för bara 30,000 pesos.

I tre veckor var jag bara med släkten, solade och badade. Tog det lugnt helt enkelt.

Men jag hade planer på att besöka Moneda palatset också, så tre dagar innan jag åkte hem till kalla Sverige så begav jag mig tillbaka till Santiago.

Men när jag väl hade sagt hejdå till familjen, åkt flygplan i en timme för att återigen landa i ”El Bosque” och åkte i taxin till mitt hotell såg jag köpcentrumet Parque Arauco som gjorde att jag inte hade något val - dag 1 var jag tvungen att spendera där. Köpcentrumet var gigantiskt och lyxigt, men så stort att jag faktiskt inte köpte något förutom glass för 1600 pesos. Allt godis, glass och läsk smakar väldigt mycket frukt i Chile och därför köpte jag kulglass, ananassmak. Otroligt gott. Så med en glass i handen tog jag närmsta taxi till mitt hotell, ”Kennedy.”

Dagen jag skulle besöka Moneda palatset var en otroligt het dag, så jag gick hela vägen till det. Byggnaden som mötte mig var vit, vacker och omringad av stora byggnader.  Jag var där precis i tid för att höra blåsorkestern spela, precis som den gör varje dag sedan president Allende blev mördad  inne i själva palatset. Jag tog massor av foton, sedan promenerade jag tillbaka till mitt hotell för att sova. Nästa dag skulle jag åka tillbaka till Sverige, något jag absolut inte såg fram  till. Men även om  jag såg fram till det eller inte, så var jag tvungen att packa mina saker och sova.

Väl på planet nästa dag så såg jag bak på resan. Det hade varit en lat resa, jag hade inte besökt så många ”viktiga” platser, men trots det hade jag sett  mycket. Tomés underbara natur. Jag hade sett Anderna från flygplansfönstret. Moneda palatset.  Okej då, jag hade inte sett mycket. Men jag var ändå otroligt nöjd med min resa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0